Den Helder, 28 maart 2016

Enige eerlijke koffie en rum gelost door Fairtransport.

Dinsdag 29 maart, wordt de eerste lading eerlijk vervoerde koffie en rum, van dit jaar, gelost. Dat wil zeggen als je meegaat in de redenatie dat:  alle andere koffie en rum, welke per teer uitbrakend containerschip hier aankomt, oneerlijk is vervoerd. Twee en een halve ton koffie, en achtenveertig vaten rum zijn met het zeilende vrachtschip Tres Hombres vanuit de Dominicaanse republiek naar Den Helder vervoerd, en worden dinsdag door haar eigen bemanning met handkracht gelost.

Het gaat om organische koffie welke nog niet gebrand is, en dus groen, wordt verscheept. De rum is opgehaald uit vier verschillende distilleerderijen op eilanden rond de Atlantische oceaan. Zo zijn er twee variëteiten van het eiland La Palma, en een variant van elk van de eilanden Barbados, Marie Galante en Dominikaanse Republiek. Deze rum wordt onder het ” Tres Hombres” label op de markt gebracht. Naast koffie en rum wordt er ook wijn, thee, tonijn en cacao op deze wijze aangevoerd. Het lossen vind  plaats op de voormalige rijkswerf Willemoord, de goederen worden gedeeltelijk overgeslagen in een skûtsje, welke de zakken en vaten verder het binnenland inbrengt.

Het schip wat deze goederen op eerlijke wijze vervoerd is de Tres Hombres, een 32 meter lange schoenerbrik, opererend onder de vlag van Fairtransport. De Tres Hombres vaart al sinds 2009 goederen emissievrij op en neer over de wereldzeeën. Naast de bevrachting voor de Tres Hombres, treedt Fairtransport  op als agent en bevrachter voor drie andere zeilende vrachtschepen. Het oudste van deze schepen is de uit 1873 daterende houten kits Nordlys. Dit laatste schip komt dit jaar weer voor het eerst in de vaart, om in de Europese wateren duurzaam vracht te vervoeren.  De Tres Hombres vertrekt begin April weer richting het Caraïbisch gebied om een nieuwe lading op te halen. Voor meer informatie over goederen vervoer per zeilschip, meevaren of het lossen, ga naar: www.fairtransport.nl

Bijgevoegde foto’s mogen onder vermelding van “Copyright Fairtransport” gepubliceerd worden.

Citaten:
-Francois Mangin, kapitein Tres Hombres: “Moeder aarde deelt de kaarten, wij spelen ermee, en op de Tres Hombres wordt niet vals gespeeld”.
-Wiebe Radstake, Eerste Stuurman Tres Hombres: “Als we verder willen met de wereld zullen we goed moeten gaan nadenken over hoeveel energie we verbruiken, en dat gebruik terugdringen”.
-Jorne Langelaan, een van de oprichters Fairtransport: “Alleen wat met de wind vervoert wordt is eerlijk, de rest is crimineel”.
Voor meer informatie en foto’s: tel. 0651988823
Fairtransport Communications

Fairtransport BV  Shipping & Trading
Willemsoord 73
1781 AS Den Helder

Sustainable transport over sea. Tres Hombres, Nordlys, Ecoliner, Clippership, Noah, Fairtransport, Fairtrade, Logbook, shipping news.