Den Helder
16 December 2015

EMISSIE VRIJ VRACHTSCHIP NORDLYS BRENGT EERSTE LADING NAAR NEDERLAND.
Het zeilend vrachtschip Nordlys is in de vroege ochtend gearriveerd met een lading cider vanuit Frankrijk.

Ze ligt momenteel in het Marsdiep, op de Reede van Texel, in afwachting van een sleepboot die haar in de loop van de dag naar haar thuishaven in Den Helder gaat begeleiden.

De Nordlys is een houten vrachtschip welke de afgelopen twee jaar door een groep van meer dan 100 vrijwilligers in Den Helder gereed gemaakt is voor de duurzame vrachtvaart.
Bijzonder aan dit transport is dat het geheel emissie vrij is. Dit schip is namelijk niet uitgerust is met een verbrandingsmotor voor de voortstuwing, maar vertrouwt geheel op de windenergie van haar zeilen.
De originele Nordlys heeft al een heel leven achter zich. Ze werd oorspronkelijk, in 1873, gebouwd als vissersschip in Yarmouth, op het eiland Wight in Engeland. In 1917 duikt ze plotseling op in de Noorse scheepsregisters en vanaf dat moment is ze ‘s winters werkzaam in het transport van haring van de visgronden en zomers in de vrachtvaart in de Noorse fjorden.

Volgens haar agent Fairtransport Shipping B.V. is ze momenteel niet alleen één van de weinige werkelijk duurzame vrachtschepen ter wereld, maar ook het oudste nog in de vrachtvaart werkzaam zijnde. In de vloot van Fairtransport geldt ze als het tweede schip, na de schoenerbrik Tres Hombres welke al 6 jaar rum, cacao, chocola en koffie ophaalt uit het Caribische gebied.

Het 25 meter lange schip heeft geen motor voor de voortstuwing en is voor het behandelen van de zeilen geheel afhankelijk van de spierkracht van haar 9 bemanningsleden. De restauratie werd afgerond onder leiding van haar huidige schipper Lammert Osinga. Voordat hij het commando op de Nordlys op zich nam was hij enkele jaren gezagvoerder aan boord van de Tres Hombres.

De lading die wordt vervoerd, bestaat uit flessen appelcider van een organische producent uit Bretagne. Een gedeelte van deze lading is reeds in de Zuid-Engelse haven Brixham gelost.
Het restant is bestemd voor de in Den Helder gevestigde, slijterij Van der Lem, (www.slijterijvanderlem.nl), die met deze actie een signaal afgeeft voor de verduurzaming van de logistiek.
Jorne Langelaan, een van de oprichters van Fairtransport zegt: “Na het krachtige signaal van de klimaattop in Parijs, dat het tijdperk van de fossiele brandstoffen ten einde loopt, kan men dit als het begin zien van de lange weg om alle transport emissie vrij te krijgen”. Tevens voegt hij toe: “De Tres Hombres heeft bewezen dat het mogelijk is op de trans-Atlantische route duurzaam te transporteren, de Nordlys gaat het nu in Europa laten zien. Daarom stel ik alle importeurs, exporteurs en vrachteigenaren voor met Fairtransport “in zee te gaan”. Want de enige eerlijke manier van vervoer is met de wind!”.

Nordlys reede van texel 2015 - 16- Nordlys reede van texel dec 2015 - 16
Nordlys ligt te wachten op het Marsdiep..

Sustainable transport over sea. Tres Hombres, Nordlys, Ecoliner, Clippership, Noah, Fairtransport, Fairtrade, Logbook, shipping news.